oktava

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Publicisticky styl a Slohove postupy

PUBLICISTICKÝ ŠTÝL

·        Najstarší žáner: plagát (3000 pnl)

·        Publicistika aj v starovekom Grécku, Ríme

·        Stredovek: kostolné kázne a správy oznamované bubeníkom

·        Súčasnosť: tlač, TV, rozhlas, internet,...

·        Publicistika: aktuálne písomné a ústne prejavy, ktoré sú určené pre širokú verejnosť a sprostredkované mäsovo-komunikačnými prostriedkami

·        Funkcie:       1. objektívna informovanosť

2. agitovať (ovplyvňovať, presviedčať)

3. vzdelávacia f.

(Novinár, ktorý tvorí pre široké vrstvy prijímateľov, nemôže byť odborníkom vo všetkých oblastiach. Zaoberá sa zaujímavými a závažnými udalosťami, ku ktorým robí aj komentáre.)

·        Znaky: výstižnosť, zrozumiteľnosť, pôsobivosť

·        Jazyk:       1. automatizácia (ustálenosť)

§       Prejavuje sa vtedy, keď sa používajú ustálené slovné spojenia/ vety; vznikajú frázy

2. aktualizácia (oživenie)

·       Autori používajú nezvyčajné jazykové prostriedky alebo sa vyjadrujú nezvyčajným spôsobom (obrazné pomenovanie, frazeologizmy, kontrasty,...)

·       Niektoré slovné spojenia sa častým používaním menia na frázu

Mimojazykové prostriedky: titulky , typy písma, členenie textu,... slúžia na zvýšenie prehľadnosti textu, upútanie čitateľa.

·        Kompozícia: info je myšlienkovo ucelená, postupuje sa od jednoduchších údajov k zložitejším

·        Úloha novín: čo najrýchlejšie informovať čitateľa-preto majú ustálenú štruktúru a grafiku

·        Žánre:       1. spravodajské = správa, komuniké (štátno-politické oficiálne                   vyhlásenie), rezolúcia (vyhlásenie na záver rokovania), riport, interview, referát,    inzerát, reklama

2 . analytické = úvahové, vysvetľujúce, hodnotiace

                        = úvodník, komentár, recenzia, kritika, glosa (krátke kritické vysvetlenie aktuálnej udalosti)

3. beletristické = opisné a rozprávačské žánre

                           = prostriedky umeleckej kritiky

                          = fejtón, besednica, causerie (čítaj kózri; vtipná či zábavná úvaha, črta), reportáž

 

SPRÁVA: športové, zo zahraničia, ekonomické, kultúrne, politické,..

·        Základ: titulok (vystihuje obraz)

·        Každá správa musí mať 5W: kto? Čo? Kedy? Kde? Prečo?

·        3 komp. postupy: chronologický (čas. sled), logický (príčina a dôsledokJ), akcentujúce (zdôrazňujúce, najzaujímavejší údaj je na začiatku) 

 

REFERÁT: súhrnná komplexná info o urč. podujatí

·        2 časti:       1. základné údaje (kde, čo priebeh)

                        2. konkrétne prejavy, vyhlásenia, diskusia,...

 

INTERVIEW: tlač, TV, rádio

·        Dialogizovaná správa, ktorá je publikovaná doslovne alebo v skrátenom tvare

·        Cieľ: predstaviť osobnosť a autentickou formou opísať dôležité fakty v jej živote

·        Časti:       1. krátka charakteristika osobnosti

                        2. doslovný záznam otázok a odpovedí

·        riadený (usmerňovaný) novinárom (ten, kto sa pýta)

·        kladie také otázky, čo nimi čo najlepšie vystihne osobnosť

·        dodržané nasledovanie otázok (logicky...)

·        konečnú podobu rozhovoru môže autor upraviť (otázky, odpovede) a pred publikovaním musí mať súhlas od spovedanej osoby

 

KRITIKA

·        prejav demokratickosti zriadenia

·        Slohový útvar, hodnotiaci vzťah ku skutočnosti, ktorý si všíma najmä nedostatky a záporné javy s cieľom zlepšiť ich

PUBLICISTICKÁ  A NÁUČNÁ KRITIKA: v publicistika ako hodnotiaci postoj

Žánre: Spravodajské (rezolúcia), analytické (úvodník, komentár), beletristické (fejtón, glosa)

·        Odborná kritika (recenzia, oponentský posudok), komplexne analyzuje + a - stránky javov a diel

·        Má byť objektívna (nezaujatá), konštruktívna (spôsob riešenia)

 

BELETRISTICKĚ ŽÁNRE V KRITIKE

·        Beletria: krásna, umelecká lit.

·        Pútavý, živý štýl, nevyčerpateľnosť námetov

·        Žánre: rozhlasové: tzv. feature

             Novinové: fejtónové (rozprávacie-napr. fejtón, besednica, causerie, stĺpček), reportážne (opisné-napr. reportáž, črta)

 

FEJTÓN: vtipné a duchaplné rozprávanie o aktuálnom probléme

·        Zväčša priama reč, niekedy aj dialóg

·        Zobrazuje jedinečnú drobnú príhodu, ktorá charakterizuje súčasnosť

·        Hyperbola, kritika, rečnícka otázka, satira, irónia, humor

 

REPORTÁŽ: zmiešaný žáner správy a beletrizovaného dejového opisu skutočnosti

·        Autentický, bezprostredný zážitok autora pre čitateľa (priamo do deja)

 

STĹPČEK: ľahkým hovorovým štýlom vyjadruje autor vzťah k veci

·        Opis postojov (svoj, druhých)

·        Písaný kurzívou

 

REPORTÁŽ:1. dokumentárna (prostriedky náučného štýlu)

            2. umelecká (prostriedky umeleckého štýlu)

            3. statická (opis zaujímavého prostredia)

            4. dejová (opis dramatickej udalosti)

 

SLOHOVÉ POSTUPY

·        Je spôsob, akým vyberáme a usporadúvame obsahové (tematické) prvky pri výstavbe jazykového prejavu.

·        Slohový útvar (žáner) je konkrétny, uzavretý, hotový jazykový celok, v ktorom sa obsahové prvky usporiadali na základe istého slohového postupu.

·        4 základné slohové postupy: informačný, rozprávací, opisný a výkladový (úvahový)

·        uplatňujú sa v ustálených vzoroch modeloch jazykových prejavov, tzv. slohových útvaroch (žánroch).

·        Jednému modelu však nezodpovedá vždy iba jeden postup, preto hovoríme aj o zmiešaných slohových útvaroch – hybridoch.

Informačný slohový postup:

·        Vyznačuje sa jednoduchosťou a snahou zahrnúť do jednej výpovede čo najväčšie množstvo faktov.

·        Obsahuje stručne údaje na otázky: kto? čo? kedy? kde? ako? prečo?

·        slohové útvary: správa, oznámenie, hlásenie, pozvanie, plagát, inzerát, telegram, list, zápisnica, protokol, bežné rozhovory.

 

Rozprávací slohový postup

·        Najbohatší slohový postup

·        Zaujímavé udalosti, príbehy a zážitky sa spájajú do jedného dejového pásma, v časovej postupnosti.

·        rozprávanie, bájka, rozprávka, povesť, poviedka, novela, román, fejtón.

Opisný slohový postup

·        Štruktúrou sa podobá informačnému slohovému postupu.

·        Najčastejšie sa využíva prítomný čas, čistý a súvislý opis je zriedkavosťou (výpočet znakov, vlastností predmetov).

·        Môže byť statický, dynamický, náladový atď.

·        Obsahuje vecné vzťahy, znaky, vlastnosti, výrobný alebo pracovný postup.

·        opis, návod, životopis, posudok, charakteristika, reportáž.

Výkladový slohový postup

·        úvod, jadro a záver

·        Náročný, zložené súvetia. Vyskytuje sa v odborných a novinárskych prejavoch. Vo výklade sa vyskytuje trpný rod (pasívne tvary slovies). Výkladovým slohovým postupom sú písané učebnice.

·        Obsahuje vnútorné vzťahy (príčinné, dôsledkové), hodnotenie a vlastné názory.

·        výklad, referát, prednáška, úvaha, kritika, recenzia, diskusný príspevok, úvodník.


Slovina matura | stály odkaz

Komentáre

  1. pblicistický styl
    Zde je kdyžtak něco o publicistickém stylu: http://www.vsichnivsem.cz/strednipredmet-1462-styl_publicisticky
    publikované: 21.10.2011 14:30:59 | autor: Radek (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014