oktava

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Tema 7

 

7. Národ a ľud v slovenskej romantickej literatúre, zjednotenie národného s osobným v tvorbe Andreja Sládkoviča

 

Charakteristika obdobia:

 

Slovensko 1830 – 1850
V 30-tych rokoch nastáva revolučné hnutie v Uhorsku. Lajos Kossuth bol na čele hnutia za samostatné Uhorsko, predstavoval maďarský nacionalizmus a maďarské tendencie. Slovensko bolo pod dvoma útlakmi: 1) hospodársky (feudalizmus); 2) národný útlak. Začína sa formovať štúrovská generácia;

1829 – Spoločnosť česko-slovanská (zakladatelia: Karel Štúr, brat Ľuda, Samo Chalupka, brat Janka Ch.), zaoberala sa politickými a hospodárskymi otázkami;

24.apríla 1836 – vychádzka na Devín, štúrovci tu prijali slovanské mená (Ľudo – Velislav, Hurban – Miloslav); hneď po vychádzke bola Spoločnosť zrušená; na bratislavskom lýceu ale vznikla  Katedra reči a literatúry česko-slovenskej;

1843 – Štúra odvolali zo svojej funkcie, jeho prívrženci reagovali protestným odchodom do Levoče.

1843 – uzákonenie spisovnej slovenčiny Štúrom, Hurbanom, Hodžom, bola opretá o stredoslovenské nárečie, schválený jazyk aj Hollým (proti nemu bol Kollár, vystúpil proti nemu v zborníku HLASOVÉ O POTREBĚ JEDNOTY SPISOVNÉHO JAZYKA PRO ČECHY, MORAVANY A SLOVÁKY). Prvé dielo v tejto spisovnej slovenčine – Almanach NITRA, vyšiel roku 1944.

V Liptovskom Mikuláši Štúr + Hurban + Hodža = dokument ŽIADOSŤI SLOVENSKJEHO NÁRODA, ktorými chceli slovenčinu uviesť na úrady a školy. Zakladajú Slovenskú národnú stranu.

V porovnaní s Európskou literatúrou slovenská literatúra nekladie do popredia osobné city, ale prevažuje láska k národu, slovanský humanizmus, význam ľudovej slovesnosti.

Literárne druhy:

Veršovaná epika – v popredí je druhovo nečistá lyrika (miešaná s reflexívnou aj eskriptívnou, vďaka ktorým autor vstupuje do deja a vyjadruje svoj názor). Dominantný žáner je balada.

Lyrika – vychádza zo zásad ľudových piesní, preberá jej slovník -  hovorovú reč, rytmus a veršovú stavbu.

Dráma – nevyvíja sa v tomto období, bez významných prejavov.

Platí sylabický veršový systém, vlastnosti:

1)       izosylabizmus (rovnaký počet slabík vo veršoch)

2)       polveršová pauza – verš rozdelený na polovice

3)       združený rým AABB

4)       rytmicko-syntaktický paralelizmus (zhoda niečoho) – zhoda veršovej stavby s významnou stavbou (myšlienka = 1 verš; nepresahuje ďalej)

5)       najpoužívanejší útvar je dvanásťslabičník

Lteratúra sa stáva zbraňou pre spoločenské zmeny.
Autori odmietajú princípy klasicizmu a chcú v literatúre vyjadrovať vlastné pocity a názory (nadalej vzrastá silná maďarizácia a hospodársky útlak)

V 1843 Štúr, Hurban a Hodža uzákonili nový spisovný jazyk na základe stredoslovenského nárečia.

V 1845 roku Ľudovít Štúr v spolupráci s ostatnými členmi spolku začal vydávať Slovenské narodné noviny s literárnou prípohou Orol tatranský.

 
 

Prehľad autorov:

 

ĽUDOVÍT ŠTÚR (1815-1856)

NÁREČJA SLOVENSKUO ALEBO POTREBA PÍSAŇJA V TOMTO NÁREČÍ

NÁUKA REČI SLOVENSKEJ

SLOVANSTVO A SVET BUDÚCNOSTI

Jeho básnická tvorba nie je rozsiahla:

DUMKY VEČERNÍ – cyklus básní

ROZŽEHNÁNÍ – cez prírodné motívy

SPEVY A PJESŇE – prvá časť – SPEVY – epická časť a obsahuje dva eposy – SVATOBOJ a MATÚŠ Z TRENČÍNA; druhá časť – PIESNE – lyrická časť

 

JAN KALINČIAK

REŠTAVRÁCIA

V diele vyuzil rozne jazyky a skomoleniny

Zemanov tu Kalinčiak podáva ako ľudí malicherných, neschopných pozoruhodnejšieho činu, preto všetko ich konanie vyznieva humorne, smiešne

Dej budovaný na motíve volieb, ľúbostná zápletka

KNIEŽA LIPTOVSKÉ – pokus o románový útvar

PÚŤ LÁSKY

 

JAN BOTTO (1829.1881)

SMRT JÁNOŠÍKOVA

“Horí ohník horí...”

Jeho poézia bola úzko spätá s ľudovou slovesnosťou. Vyuzival jej symboliku a obrazotvornost. Vyjadruje myšlienky národno-oslobodzovacieho a sociálneho boja. /boj za slobodu. Jeho literárna tvorba odzrkadľuje udalosti čias, v ktorých žil a je zavŕšením revolučno – romantickej línie slovenskej poézie.

V diele: postavu ľudového hrdinu nezobrazuje cez hrdinské činy-boj za slobodu.

najmladší zo štúrovcov

BÁJ NA DUNAJI

ŽLTÁ ĽALIA – Eva sľúbi Adamovi vernosť až za hrob, ktorú po jeho smrti poruší

MARGITA A VESNA

 

SAMO CHALUPKA (1812-1883)

historická tematika: MOR HO!

Hrdinská epická báseň

Zobrazil tu: historický boj slovanských predkov s rímskymi légiami

“A Ty, mor ho! – hoj mor ho! Detvo môjho rodu...” (silabotonický verš, onomatopoje =zvukomaľba)

“ Zleteli orli z Tatry...”
Autor často využíva motív vatry ako symbol slobody pre ľud.

Jánošíkovská tematika: KRALOHORSKA, LIKAVSKY VAZEN

Protiturecká tematika: TURČÍN PONIČAN

Protiturecká & jánošíkovská tematika: BRANKO

 

JANKO KRÁĽ (1822-1876)

DUMA BRATISLAVSKÁ – jedno z prvých diel písaných spisovnou Slovenčinou

KVET – balada, dievča sa musí vydať za starého vdovca a preto si zvolí smrť

ZAKLIATA PANNA VO VÁHU A DIVNÝ JANKO – balada

ZBOJNÍCKA BALADA

PÁN V TŔNÍ

 

ANDREJ SLÁDKOVIČ (1820-1872) – vlastným menom Andrej Braxatoris

Považovaný za najnadanejšieho štúrovca.

Do diel pridáva INTELEKTUALIZMUS a zároveň kus filozofie.

NEHAŇTE ĽUD MÔJ

MARÍNA

DETVAN

 

JOZEF MILOSLAV HURBAN (1817-1888)

Podieľal sa na rozvoji ochotníckeho divadelníctva, dal sa do kopy s ochotníčkou Aničkou Jurkovičovou (à S. H. Vajanský)

Nesujetová próza

KORYTNICKÉ POHÁRIKY – tu si Slovač neidealizuje, ale zachytáva aj s jej negatívnymi stránkami.

OD SILVESTRA DO TROCH KRÁĽOV - satirická próza

OLEJKÁR - historická próza

SVADBA KRÁĽA VEĽKOMORAVSKÉHO

ŽIVOTOPIS ĽUDOVÍTA ŠTÚRA

 

Andrej Sládkovič (1820-1872)

 

vlastným menom Andrej Braxatoris

Považovaný za najnadanejšieho štúrovca.

Do diel pridáva INTELEKTUALIZMUS a zároveň kus filozofie.

Tri okruhy tvorby:

1)                          spoločenská tematika – básne príležitostné venované významným osobnostiam, ale aj udalostiam slovenského života, ich myšlienkou je právo národa na sebaurčenie, identitu, samostatnosť

2)                          intímna, osobná tematika – zachytáva silnejšie citové výlevy, ale napriek dominancii ľúbostných citov neustále pulzuje medzi láskou k žene a k národu, vlasti

3)                          epické skladby – idealizácia a typizácia postáv, poukazovanie na spätosť človeka s prírodou

 

NEHAŇTE ĽUD MÔJ – snaží sa vyvrátiť všetky fámy, klebety, ktoré sa hovoria o Slovensku.

 

DETVAN
Žáner : lyricko- epická báseň

Téma: Romantický príbeh Martina, v ktorom autor stelesnil ideálne črty slovenského ľudu. Presvedčenie o jeho schopnostiach a vieru v jeho lepšiu budúcnosť.

Idea: Autor nám podáva dôkaz o smelosti, schopnosti a oddanosti slovenského ľudu. Ospevuje prírodu a spolunažívanie ľudí s ňou i ľudí navzájom.
Strofa: každá strofa obsahuje 10 veršov.
Rým: V prvom až štvrtom verši je použitý striedavý rým (abab). V piatom až šiestom verši je združený rým (aa). V Šiestom až desiatom verši je obkročný rým (abba).


Hlavné postavy:
Charakteristiky postáv:

1)Martin – prototyp Slováka, je čímsi hnaný, aby bol zbojníkom - romantický hrdina, je odvážny, má zmysel pre spravodlivosť (sokol, priznanie), odhodlaný slúžiť pre vlasť. Je ideálnym predstaviteľom slovenského ľudu, hrdý smelý spravodlivý a úctivý. Pochádzal zo sedliackeho rodu, od malička spätý s prírodou, verný Elene a kráľovi.

2)Elena – ideálna deva, verná Martinovi aj tradícii(tanec, hra na drumble) a zároveň trochu naivná.

3)Kráľ Matej – ideálny vládca, snažil sa ľudu priblížiť, vypočuť ho, odmenil Martina.

4)Ľud – je špatno-krásny – nedokonalý, mal aj temné stránky, ktoré možno prekričať, potláčať vzťahom k prírode a tradíciám.

Dej :
Martin
Skladba sa začína opisom Poľany, Detvy a narodením Martina. V dedine je aj Elena, do ktorej sa zaľúbi. Neskôr zbadá sokola. Ktorž chce zabiť zajaca a sleduje ho v lese.
Družina
Zamyslenie sa básnika pri pohľade na život na salaši a prácu salašníkov, nad budúcnosťou národa a symbolmi Slovákov.Poukazuje na útlak Slovákov z ktorého pramení aj ich malá snaha presadiť sa, vzoprieť sa ale básnik vyzýva slovenský národ, že ak zodvihne hlavu v diaľke sa črtá svetlá budúcnosť.

Martin sokola (vraha) zabil. Elenu však medzitým prepadli zbojníci, ktorých Martin zbil.

Slatinský jarmok

Martin chce nájsť kráľa a povedať mu pravdu o sokolovi. Keď sa mu prizná a vysvetlí mu, čo sa stalo, kráľ mu daruje koňa a kalamúr.
Vohľady
Vyznanie lásky a hlbokého citu devy k mládencovi, oddanosť a láska, ktorá je vyrytá hlboko v srdci, ako sa hovorí, láska ktorá aj hory prenáša.

Elena stretne mladého vojaka, ktorý má o ňu záujem a daruje jej prsteň. Elena ho dá Martinovi, ktorý musí odísť na vojnu.
Lapačka
Martin prosí kráľa Mateja o ponechanie svojej valašky, huňe, vrkočov, fujary symbolov jeho národnosti, kráľ mu vyhovie, a Martin mu prisľúbi vernosť.


 

MARÍNA

Lyrická báseň, 291 10-veršových strof, sylabický verš

Marína vystupuje v dvoch rovinách:

1)  Konkrétna žena Marína Pišlová, do ktorej sa Sládkovič zaľúbil počas štúdií, ale zatiaľ čo bol preč, rodičia ju prinútili vydať sa za starého pernikára.

2)  Symbol stelesňujúci harmóniu (jednota všetkého, všetko, čo ho motivuje).

 

Rozoberá sa tu niekoľko tém:

1)  Láska ako taká, ktorá prebúdza básnika k činnosti, aktivite. Zároveň zvyšuje jeho schopnosť nevnímať svet slepými očami (nevidieť iba obyčajnú prírodu, ale zázrak v nej ukrytý). Je to cnosť, protiklad všetkých ľudských slabostí, zároveň ukazuje aj svoju nenaplnenú lásku a vyslovuje kritiku spoločnosti, v ktorej žena musí počúvať rodičov a nemôže byť paňou svojho srdca.

2)  Krása – človek si nezaslúži byť človekom ak neusiluje o krásu.

3)  Slovensko a ľud – symbióza lásky k Maríne a k Slovensku, zároveň vyslovuje nádej v šťastnú slovenskú budúcnosť a ukazuje, že ľud je pre neho na najvyššom mieste a vďaka nemu prekonáva tragiku nenaplnenej lásky.

4)  Mladosť, ktorá sa nikdy nezmení so stavom vecí, usiluje sa ho meniť

 

Lyricko-epická časť – nešťastná láska

Téma: láska k Maríne, vlasti a mladosti, autor vyslovuje ideál krásy (Marína)

„s havraními vlasmi, hviezdnymi očami“ (konkrétne črty)

„nemožno mi Ťa neľúbiť“ (litotes – dvojitý zápor, zdôraznenie jeho citov)

Človek sa ochudobňuje, ak neprežíva lásku k človeku, žene, a nevidí krásu. Ich láska však nenašla naplnenie a lyrický hrdina cíti, že jej hrozí nebezpečenstvo. Obviňuje spoločnosť za to, že si Marína nemôže vybrať muža podľa svojho srdca. Autor nás presviedča o tom, že človek je bohatý vtedy, keď miluje a je milovaný.

 

Reflexívno-symbolická časť – láska, ktorá nadobúda spoločenský charakter

Autor sa obracia od lásky k žene a prelína ju s láskou k vlasti (Sitno, Hron).

„Vlasť drahú ľúbiť v peknej Maríne, Marínu drahú v peknej otčine, a obe v jednej obijímať.“

V závere je láska k pozemskému životu a rodnému kraju silnejšia ako láska k žene. Autor vyjadruje príslušnosť k ľudu a vyslovuje nádej, že sa dočká šťastnej Slovenskej budúcnosti. Marína sa premení na vílu.

 

Porovnanie diela so Slávy Dcérou !!!

Sládkovičova Marína je akoby pokračovaním Kollárovej Slávy dcery, rozdiel je v chápaní lásky. Pre Kollára znamená utrpenie, zatiaľ čo pre Sládkoviča ním už nie je. Kollár patrí do klasickej literatúry, Sládkovič do romantickej. (Kollár bol zamilovaný do Fredericky Schmittovej, ktorej matka mu nedovolila sa s ňou stretávať a ich láska sa naplnila o 16 rokov. Sládkovič bol zamilovaný do Márie Pišlovej, ktorú vydali za bohatého muža, on sa stal evanjelickým farárom a ich láska sa nikdy nenaplnila – premenila sa na lásku k vlasti.)

 

 

Jazykové štýly

 

Jazykový štýl – spôsob prejavu

Štylistyka – zaoberá sa používaním jazykových prostriedkov v rôznych situáciách

 

Funkčné jazykové štýly:

 

a)     umelecký

b)     vecný      1.) súkromné (hovorový štýl)

2.) verejné (náučný, administratívny, publicistický, rečnícky, výkladový)

 

 

Hovorový štýl

 

Vyskytuje sa v ústnej forme, rozprávaní, je spontánny a nepripravovaný. V písomnej forme sa používa v rozprávkach.

Využíva všetky slová – t.j.: slang, pejoratíva, žargón,... menej sa vyskytujú slová odborné. Používajú sa obvykle kratšie, citovo zafarbené vety.

Štylistické prostriedky: melódia, dôraz, rytmus, tempo, prestávka, intenzita a farba hlasu,...

Mimojazykové prostriedky: mimika, gestá, posunky...

 

 

Rečnícky štýl

 

Rétorika – náuka o umení hovoriť, vlastnostiach hovoreného prejavu

Antické Grécko – Sokrates, Platón, Aristoteles, Demokritos; Rím – Cicero

Niektoré útvary RŠ sa využívajú aj v žurnalistike.

Úloha rečníctva: Vedieť presne informovať, presviedčať o správnosti svojich názorov, komentovať a agitovať

 

Znaky: ústnosť, verejnosť, sugestívnosť, adresnosť, názornosť

 

Žánre:1. Perzuazívne, agregačno-propagačné (politická reč, súdna reč, kázeň)

            2. náučné (prednáška, referát, diskusný príspevok)

            3. príležitostné (príhovor, prejav) delia sa na rodinné a verejné

 

Kompozícia: úvod s oslovením, jadro, záver

(úvod a záver sa zvyknú vravieť naspamäť, môžu na seba nadväzovať, z pútavého úvodu sa dozvedáme, o čom prejav bude, jadro má logickú nadväznosť, využívame tiež rečnícke prostriedky, v závere sa zhrnie obsah, odôvodňujú sa úvahy a poďakuje sa za pozornosť; počas prejavu si dávame pozor na postoj a dobrú artikuláciu)

 

Rečnícke prostriedky a figúry:

mimika, gesto (nepreháňať), zrakový kontakt, všeobecne známe výrazy, málo číselných údajov, opakovanie slov, vsuvky, pauzy, pátos, zmena intenzity hlasu, výzvy, zvolania, rečnícke otázky, pripomienky, subjektívny názor, vnemotechnické pomôcky (grafy, tabuľky, portréty,..) mimojazykové prostriedky, prednes, humor, satira, pútavosť, práca s hlasom, intonácia, oblečenie, kostým, postoj, výroky, prirovnania, podobenstvá, definície, príklady, krátke príbehy, pauzy (významová pauza trvá aspoň 5 sekúnd), synonymické stupňovanie, paralelyzmus, metafory, povzbudenia, tempo reči, melódia hlasu, kontakt s poslucháčmi

 

Jazykové štýly

 

Jazykový štýl – spôsob prejavu

Štylistyka – zaoberá sa používaním jazykových prostriedkov v rôznych situáciách

 

Funkčné jazykové štýly:

 

a)     umelecký

b)     vecný      1.) súkromné (hovorový štýl)

2.) verejné (náučný, administratívny, publicistický, rečnícky, výkladový)

 

Administratívny štýl

 

administratíva – štátna, verejná alebo podniková správa, resp. organizácie poverené touto činnosťou

jazykový štýl – spôsob prejavu

 

AŠ – funkčný jazykový štýl – interindividuálny – vecný – verejný styk

 

     -    štýl verejného prejavu používaný v administratívnej praxi

-     je len písomný, má informatívnu funkciu, sprostredkúva presné údaje a fakty

 

Niektoré slovné spojenia typické iba pre tento štýl:

v uvedenej súvislosti, v súlade so zásadami, v úzkej súčinnosti, cca, netto, signatúra, pro forma, vyprofilovať, pohľadávky...

 

ZÁKLADNÉ ZNAKY

 

vecnosť, stručnosť, neutrálnosť, knižnosť, adresnosť

 

LEXIKA

 

kancelarizmy, prechodníky, trpné príčastia...

 

SYNTAX

 

krátke, obsahovo zhustené vety alebo rozsiahle súvetia (nie opisy)

 

KOMPOZÍCIA

 

formálna podoba (hlavička, päta, záhlavie, názov, miesto pre podpis...), členenie textu

 

 

ŽÁNRE

 

1.      dokumentárne (životopis, zápisnica, protokol, rezolúcia, zmluvy,...)

2.      oznamovacie (hlásenie, správa, vyhláška, prípis,...)

3.      heslové (zoznamy, prehľady, súpisy, inventáre,...)

  

Ing. Vladimír Černoch Csc, Krásna 15, 949 01  Nitra

 

 

 

                       

Vojenská správa budov

 

                       Vojsko Nitra -Zobor

 

949 01 Nitra

 

 

 

                                                                                                          V Nitre dňa  1. 10. 2007

 

 

 

Vec:     Žiadosť o prijatie do zamestnania.

 

 

Podpísaný Vladimír Č e r n o ch,  narodený 30. 2. 1939 v Nitre, žiadam o prijatie do zamestnania vo Vašej organizácii. Uchádzam sa o miesto kuriča a údržbára.

 Mám ukončenú Strednú ekonomickú školu v Nitre a  odpracovaných 30 rokov. Posledných 6 rokov som pracoval ako pedagogický pracovník – odbor chémia.

Som ženatý, mám 2 dospelé deti. 

Za kladné vybavenie žiadosti vopred ďakujem.

 

 

S pozdravom

 

 

 

Hlavička:

 

Titl. Meno Priezvisko Titl2., PSČ Mesto, Ulica číslo

Titl. Meno Priezvisko Titl2., Ulica číslo, PSČ Mesto

Titl. Meno Priezvisko titl2., Mesto, PSČ, Ulica číslo

 

Formát: A4

 

Písmo: Times New Roman, Arial, Courier – jednotné v celom dokumente

Veľkosť písma: 12

Typ písma: štandardné, nie kurzíva ani tučné, zvýrazňujeme podčiarknutím, alebo VEĽKÝMI PÍSMENAMI

Riadkovanie: 1,5 alebo štandardné

 


Slovina matura | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014