oktava

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Slovenske narodne obrodenie

Slovenské národné obrodenie

SVK lit.: nerozvitosť foriem

Koniec 18. st.: uvoľnenie tvorivosti=SVK lit. Vstupuje do novodobých dejín

Integrácia SVL lit. a kultúry na základe jednotnej nár. myšlienky

4 fázy SNO:

1.         1780-1820: prijatý tolerančný patent (rovnoprávnosť katolíkov a evanjelikov), 1789: Bernolák sa zaslúžil o kodifikáciu 1. SVK jazyka (TT nárečie)

2.         1820-1835:  Spolok milovníkov reči a lit. slovenskej, kde sa zjednocovali obe náb. skupiny (bernolákovci: Hollý, Hamuljak; evanjelici: Kollár, Šafárik)

3.         1835-1843:  rieši sa jazyk. otázka; začiatok obdobia štúrovcov

4.         1843-1848:            vrcholná fáza SNO (1843-uzákonená stredoslovienčina v Hlbokom; 1848- revolúcia)

 

SPOLKY:             Slov. učené tovarišstvo-šíriť a pestovať slov. jazyk

Učená spol. malohonská+Učená spol. banského okolia=združovali sa tu evanjelici

1803- Katedra reči a lit. česko-slovenskej-neskôr stredisko výchovy štúrovcov

Spolok milovníkov reči a lit, slovenskej-diela v spis. slovenčine aj bibl. češtine uverejňovali v časopise Zora

 

Anton Bernolák

snaha o uzákonenie slovenčiny ako spis. jazyka, povznesenie SVK ľudu a vydávanie diel a časopisov

Jazykovedno-kritická rozprava o slovenských písmenách

            využil fonetický princíp Píš, ako počuješ

mäkké spoluhlásky označené mäkčeňom (ďeďina)

nerozlišoval I/Y

miesto J písali G (tvojom-tvogom)

používali W

Slovenská gramatika (učebnica pre školy)

Etymológia slovanských slov (príručka o tvorení slov)

Slovár slovenskí-česko-ľatinsko-ňemecko-uhesrskí (6-dielny slovník)

 

 

Klasicizmus v SL                                                                                                                                                                                                                                            

nová gen. autorov, ktorá sa formovala v atmo. napoleonskej Európy

zvyšuje sa záujem o slovanskú lit., kultúru, umenie...

 

Pavol Jozef Šafárik

Tatranská múza s lýrou slovanskou

Písne svetské lidu slovenského v Uhřích (zb. ľudových piesní)

Slovanské starožitnosti (Slovanská minulosť)

Dejiny Slovanskej reči a literatúry- encyklopedická kniha, poukazoval na podceňovanie Slovákov, chcel ovplyvniť mladú gen.

Slovanský národopis- venuje sa súčasnosti

 

Ján Kollár

Básne J. Kollára- láska k Míne (Frederika Schmidtová)

O literární zvájemnosti mezi kmeny a nárečími Slavskými (rozprava, kde uznáva len 4 slovanské jazyky: ruština, polština, srbochorv., čechoslov.)

 Národnie spievanky (zb. ľud. piesní)

 

SLÁVY DCÉRA

žáner: lyricko-epická skladba

hlavná postava: Mína (Frederika Schmidtová)

Hlavné témy: láska k vlasti a láska k milej. Kollár, na rozdiel od Sládkovičovho diela Marína, dáva polovicu srdca vlasti a polovicu srdca Míne. Mína je vybájená dcéra bohyne Slávy (bohyňa Slovanov) a spĺňa ideál slovanskej devy. V diele môžeme nájsť aj ďalšie témy, a síce myšlienka všeslovanskej vzájomnosti, obraz utrpenia Slovanov, ponemčovanie slovanských kmeňov, oslava slobody.

 

kompozícia: hexameter (5 daktylov, 1 trochej), pentameter (4 daktyly, 2 neúplné stopy=1 celá)... hexa+penta= elegické distichon

spevy obsahujú 615 sonetov=znelky (každá má 14 veršov=4+4+3+3)

Skladá sa zo 6 častí, ktoré tvorí Predspev (Předzpěv) a 5 spevov: Sála; Labe Rén Vltava, Dunaj, Léthé, Acheron.

 DIERÉZA: záväzná hranica medzi slovami alebo slov. celkami v polverši alebo na hranici stopy (je to viac-menej pauza)

Skočil Turčín // bystrým skokom

do jelšiny // nad potokom“

rozdeľuje jednotlivé stopy

Prší // prší // neprestáva

trudnou // mysľou // plná // hlava“

 

 

 MÓRA: (doba) je zákl. jednotka časomerného verša, tj čas za ktorý sa vysloví krátka slabika (dlhá slabika sú dve móry)

 STOPA: najmenšia jednotka časomerného a sylabotonického verš. systému

dlhá slabika: / - / , krátka slabika /U/

trochej /- U/, jamb / U -/, daktyl /- U U/, anapest /U U -/, spondej /- -/

 

 

Predspev

Predspev je napísaný časomierou a skladá sa zo 106 veršov. Použité je v ňom elegické distichón (žalospevný dvojverš), ktoré vzniká striedaním pentametra a hexametra. Myšlienka všeslovanskej vzájomnosti, obraz utrpenia Slovanov, ponemčovanie slovanských kmeňov, oslava slobody.

 

Aj, zde leží zem ta před okem mým slzy ronícím,

někdy kolébka nyní národu mého rakev. (žiali nad ponemčenými Lužnými Srbmi)

Stúj noho! posvátná místa jsou kamkoli kráčíš,

k obloze, Tatry synu, vznes se, vyvýše pohled,

neb radeji k velikému přichyl tomu tam se dubisku (=Rusko),

jenž vzdoruje zhoubným až dosaváde časúm.

Však času ten horší je člověk, jenž berlu železnou

v těchto krajích na tvou, Slávie, šijí chopil. (Najhorší je človek, ktorý je proti vlasti)

Horší než divé války, hromú, ohně divější,

zaslepenec na své když zlobu plémě kydá.

 

Obracia sa na Nemecko (=Teutonie) a vyčíta im, že siahli na slobodu iných národov

Posudzuje svet:

Sám svobody kdo hoden, svobodu má vážiti každou,

ten, kdo do pout jímá otroky, sám je otrok.

 

1. spev - Sála

obsahuje väčšinou ľúbostné sonety, ústrednou témou je láska k Míne, ktorá spĺňa ideál slovanskej devy. Táto láska však nie je sebecká, ale je ohniskom lásky k národu. Básnik si tu kladie otázku, či miluje viac Mínu alebo svoju vlasť a odpovedá si, že polovicu srdca dá vlasti a druhú Míne.

2. spev - Labe, Rén, Vltava

Básnik prechádza územím, kde žijú Slovania (Česi).Žiali nad tým, že krajina s takou minulosťou musí teraz prijímať rozkazy od iných (Nemcov), ale nevidí vinu len v Nemcoch, vyčíta Čechom pasivitu, vyzýva ich, aby bojovali za svoj národ. Spomína na Mínu so žiaľom, lebo je ďaleko.

3. spev - Dunaj

Kollár prichádza na Slovensko ("kraj od Tatier po Tokaj"), kde prežil mladosť. Trpí, keď vidí biedu, krivdy, utrpenie. Znova ospevuje Mínu, ktorá sa mu zjavuje ako mŕtva. Túži zomrieť.

4. spev - Léthe

Léthe= slovanské nebo- do neho nechal básnik vchádzať vlastencov, hlavne spisovateľov. Sprevádza ho Mína, ktorá sa stala vílou, bola symbolom idey Slovanstva, spojením krásy, pravdy, citu.

5. spev - Acheron

Acheron=slovanské peklo -aj tu autora sprevádzala víla Mína. Sem Kollár posiela nepriateľov, odrodilcov a neprajníkov slovanského národa.

 

           

JÁN HOLLÝ

eposy s VM tematikou

Svätopluk, Cyrillo-Metodiada (6 spevov, opisuje SVK pomocou ciest C+M), Sláv (Sláv na čele Tatrancov porazil Čudov; 6 spevov)

idylická poézia

kratšie epické skladby, kt. zhrnul do Selanky (súbor 21 básní, pastieri vedú spokojný život, ľud odetý v antickom rúchu)

žalospevy (elégie)

smutné príbehy, ukrivdenosť SVK národa

Plač Matky Slávy nad odrodilými synmi; Plač Matky Slávy nad synmi Svätoplukovými (smútok a žiaľ, zrada a nesvornosť po páde VM)

chválospevy (ódy)

zb. Pesňe (oslávil známych hodnostárov: Bernolák, Juro Palkovič...)

 

Svätopluk

Tematika VM panovníka na povzbudenie nár. uvedomenia Slovákov

útvar: bohatiersky epos (podklad: hist. fakty z 9.st.)

kompozícia: 12 spevov napísaných časomerným hexametrom, dodržané postupy antických autorov

invokácia: vzývanie múzy

in medias res: uprostred deja

propozícia: v každom speve vyjadrený zámer autora

v úvode každého spevu je zhrnutý obsah

Dej: V tomto epose autor zachytáva obdobie Franskej ríše, historické údaje a fakty prispôsobuje hlavnej myšlienke diela - aktualizuje. Ospieval osudy veľkomoravského kráľa. Os deja tvoria víťazné boje brániacich sa vojsk Veľkej Moravy proti útočiacim Nemcom.

- 1.spev : Svätopluk, kráľ Slovákov, v žalári, kam ho dali Nemci, lebo ho podozrievali, prosí Boha o vyslobodenie. Je vypočutý, Boh posiela svojho posla ku Karolmanovi s rozkazom, aby Svätopluka z väzenia pustil. Rozhodne sa dať Svätoplukovi Rastislavovu krajinu za istých podmienok.
- 2.spev :Krajina sa chystá na vojnu, ktorá sa blíži. Britvald vyniká.
- 3.spev :Černoboh, symbol diabla, sa hnevá na Svätopluka, že dal spáliť jeho modlu a vystupuje z pekla. Premení sa na kňaza a navádza ľud. Ten je však od Konštantína a Metoda poučený o pravom náboženstve, a tak ho vysmejú. Černoboh kuje pomstu.
- 4.spev :Černoboh prichádza na Devín k Slavomírovi a berie na seba Rastislavovu podobu. Vo sne mu vykresľuje, aká hrôza ho čaká, keď sa dostane Svätopluk na trón. Černoboh taktiež zvolá svojich druhov a burcujú pohanských Slovanov k hnevu a zlosti, len čo vypukne vojna.
- 5.spev :Ľudomír sa vracia domov. Slavomír mu povie, čo mu vyjavil Rastislav vo sne. Všetci si myslia, že Svätopluk tiahne proti nim a chcú s ním ísť do vojny. Ľud sa tiež dvíha a spoločne tiahnu... obsahuje reč Zemeřízňovu na sneme. ktorý zvolal Slávo-pýta sa ľudu, či chcú poddanstvo alebo boj za slobodu.
- 6.spev : na hostine u Karola Sväťo rozpráva o pravlasti Slovanov (India)V tomto speve je báj o príchode Slovanov do Európy, ich zvyky a spôsob života.
- 7.spev :Karolman dáva Svätoplukovi osobitne pre neho ukovanú výzbroj. Najkrajší je štít (celý opísaný), na ktorom je vyobrazený boj sv. Michala a Satanáša. Svätopluk ide za vojskom. Povzbudzuje vojakov k udatnosti.
- 8.spev :Černoboh vidí, že vojsko sa blíži k Devínu, a tak burcuje svojich druhov, aby im prekážku postavili - čo sa aj stane. Svätopluk tiahne s Nemcami. Vojská bojujú. Svätopluk nenápadne vezme polovicu svojho vojska a napadne Slovákov zboku, čo nečakali. Slováci sa vystrašení utiahnu na Devín.
- 9.spev :Svätopluk je s Nemcami, lebo nemal na výber - inak by bol zostal v žalári do smrti. Prichádza sám za Slavimírom na Devín a chce, aby ho vyhlásili za kráľa. Odmietajú, že radšej všetci umrú. Svätopluk im vykresľuje svoju ťažkú situáciu. Všeslav nakoniec navrhne, že nech sa Svätopluk opäť vráti k Slovanom a stane sa kráľom. Všetci súhlasia. Rozzúrení Nemci tiahnu na Devín.
- 10.spev :Autor vykresľuje boje na Devíne. Slováci sú odvážni, Nemci nakoniec prehrávajú a tiahnu naspäť. Britwald, ich veliteľ, je nazlostený a vracia sa do tábora.
- 11.spev :Černoboh vyčíňa, a tak Konštantín prosí Boha, aby ho zastavil, do pekla poslal. Boh pomôže - zošle Michala. Svätopluk vyšle zvedov k Nemcom, aby vedel ich plány. Tí sa vracajú s tým, že Nemci ležia v stanoch a na boj pripravení zavčas rána majú vytiahnuť na bojisko.
- 12.spev :Ešte ani slnko nevyšlo, už sa vojská stretávajú a tvrdo bojujú. Padlí sú na oboch stranách. Svätoplukove vojsko začína vyhrávať, a tak Britwald vyzve na súboj samotného Svätopluka. Bojujú spolu, až nakoniec Svätopluk Britwalda porazí. Svätopluk neskôr zakladá veľké kráľovstvo Slovákov.


Slovina matura | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014