2. STREDOVEKÁ EURÓPSKA LITERATÚRA
-odráža: feudálny spôsob
náboženský svetonázor
-platilo ORA EL LABORA
-zobrazovalo pozemský život ako život pominutelny, alebo ako odraz nadpozemského, večného života
-dôraz na znaky: synkretizmus spájanie, prekrývanie, prekrytie, skríženie rôznorodých prvkov, smerov a myslienok
imitáciu
rečnícky štýl v slávnostných, verejných prejavoch pri rôznych príležitostiach -má zaujať poslucháča - rečnícke otázky, zvolania, knižné slová a pod.
používanie amplifikačných(rozširovacich) a kumulačnych (hromadiacich) prostriedkov
mystika z gr. MYSTIKOS = tajuplný) bola pôvodne tajným náboženstvom alebo tajnou náboženskou organizáciou, do ktorej mohli byť prijatí alebo zasvätení len vyvolení.
alegória je obrazné vyjadrenie myšlienky alebo predstavy, ktoré má iný ako doslovný význam. Alegória stavia na princípe dvoch súbežných príbehov/textov. Jeden je rozprávaný (fiktívny), druhý je myslený (reálny). Poslucháč počuje fiktívny a jeho úlohou je dopátrať sa mysleného, reálneho zmyslu.
Symbolika je spôsob vyjadrovania myšlienok, citových zážitkov a predstáv symbolmi
transcendentálnosť – nadzmyslovosť, viera v lepší posmrtný život
idealizovane typizovanie – opisovanie človeka, aby ľudia verili, že je ideálny; vytvorenie postav, ktoré mali idealizovane vlastnosti
1.Feudálna náboženská literature
2.Feudálna svetská
3.Mestská svetská literature
1.náboženský, výchovný a vzdelávací character
žánre:piesne (František z
legendy, kázne (habiografie)
exemplá(krátke rozprávanie o kladných vlastnostiach človeka)
mystéria (náboženské drámy)
2.hlavným hrdinom zidealizovaný rytier, šlachtic, bojovník
lit.druh: hrdinská veršovaná epika
epos- Pieseň o Rolandovi (11st)- opisuje 8st za vlády cisára Karola Veľkého, kt vedie vojny proti pohanom v Španielsku. V týchto bojoch mu pomáhajú rytieri (aj Roland). Údatne bojuje proti presile, ale dostáva sa do pasce. Cisár prichádza neskoro i keď nepriateľov porazí, rytierov i Rolanda odváža domov mŕtvych.
Nemecký epos- Pieseň o Niebelungoch – hrdinský epos o kralovi Siegfriedovi, kt si zoberie Krimhyldu a získa poklad niebelungov. Pomocou zrady je zabitý a jeho žena sa ho rozhodne pomstiť. Neskôr sa vydá za vodcu húnov Attilu, kt vyvražďuje burgudalov, kedy zahynie aj ona. Poklad niebelungov sa ocitne na dne rieky Rýn a nikto viac ho nenájde.
Ruský epos- Slovo o pluku Igorovom- neznámy autor opisuje boj ruského kniežaťa Igora s kočovnými kmeňmi. Igor sa dostáva do zajatia odkiaľ mu chce pomôct jeho žena Jaroslavna. Tá požiada o pomoc prírodné živli aby mu pomohli ujsť z tohto zajatia. Podarí sa mu ujsť a pripravuje ďaľšiu výpravu.
12.st rytiersky epos (hlavne v nemecku)
Epos o Tristanovi a Izode
(básnici- franc:trubaduri, nemci:minnesingeri, rusi:igrici)
3. v stredovekej literatúre sa začína rozširovať
-opisavanie každodenného života
-podrobovanie spolčnosti kritike
-mala zábavnú funkciu
Francúzske veršované poviedky Fabliaux-opisovanie hlúposti feudálov
Do lit sa dostáva viac realizmu a pozemskosti
1.divadlá- hrávajú ich kňazy v kostoloch (dramatické skladby)- MIRAKEL
12.st- Čechy- prechádza od staroslovienčiny k latinčine
dielo- KOSMAS- CHRONICA BOEMORUM (Kronika česká)
-české dejiny do 12.st
-14st. Sú diela v češtine
Dalimilova kronika- české dejiny sú písané od najstarších čias
15st. Sa rozvíja husitské revolučné hnutie pod vplyvom Jána Husa
kazateľ a profesor na českej univerzite, písal po latinsky a česky
vystupoval proti predávaniu odstupkov, vo vyhnanstve napísal zbierku kázni
Postila
-podal výklad modlitieb
-po jeho smrti sa husitské hnutie spája s bojom proti feudalizmu
-aj na Slovensku sa rozvíja zásluhou absolventou Pražskej univerzity a vďaka husitských a bratskych vzťahov
Slovenská stredoveká literatúra (800-1500)
Obdobie VM (800-1000)
2 vývojové obdobia 1.pokus o formovanie
2. lit. Písaná po latinsky, česky, slovakizovaná čeština
začiatky lit. Úzko súvisia s rozvojom kresťanstva, kt u nas šírili franský kňazi
ich bohoslužobným jazykom- latinčina
Mojmír a Rastislav bojovali proti politickému a kultúrnemu vplyvu Východofranskej ríše, lebo ich latinská liturgia bola nezrozumiteľná
Rastislav vypravil byzantskému cisárovi Michalovi III posolstvo so žiadosťou a vieruzvesťou
863- Michal III posiela do VM solúnskych bratov Konštantína a Metoda
zakladajú slovanské písmo- hlaholika
bola založená na malých písmenách gréckej abecedy, znepriatelujú si franských kňazov, kt ich obvinili z bohorúhačstva
867- sa vypravia do Ríma aby obhajili jazyk a písmo, Konštantín obhajue jazyk ako spisovný a zároveň aj cirkevný
dostávajú sa do rozporu s trojjazyčníkmi (zastávali názor prihovárať k Bohu iba latinou, gréčtinou, hebrejčinou)
Pápež uznáva staroslovienčinu za bohoslužobný jazyk a Metos je vysvätený za arcibiskupa
Konštantín stúpi do kláštora a prijíma meno Cyril
Metod sa vracia na VM v čase, keď vo VM vládne Svätopluk (zástanca franckých kňazov)
Metoda uväznia a pošlú do bavorska
Až po ľ rokoch sú na príkaz nútený ho prepustiť na príkaz pápeža Jána VIII
Po metodovej smrti pápež Štefan V zakazuje staroslovienčinu používať ako bohoslužobný jazyk
-žiaci C. a M. Musia utiecť do Bulharska, tu zostavujú nové písmo cyriliku, kt je založená na veľkých písmenách gréckej abecedy
-tvorba v staroslovienčine sa rozdeluje na
a) PREKLADOVÁ LITERATÚRA - bola určená na náboženské potreby, vznikla na území VM
K a M preložili do staroslovienčiny misál(omšovú knihu), evanjeliá(Nový zákon), breviár(modlitebnú knihu pre kňazov), žaltár(zbierku žalmov), spevník a Súdny zákonník pre svetských ľudí. Pôvodné preklady sa nezachovali, zachovali sa len odpisy ich žiakov z 10. a 11. storočia.
Proglas
najvýznamnejšie dielo, predhovor k evanjeliu, 1.báseň napísaná v staroslovienčine
stredoveký básnický útvar- Hymnus (oslava)
patrí do reflexívnej úvahovej lyriky
námet: pochádza z biblie
téma: oslava prekladu písma
vyzdvihnutie staroslovienkého jazyka v bohoslužbe
oslavuje význam staroslovienčiny pre slovanov (vysvetluje, ze bez vlastného
jazyka zrozumiteľného pre ľud nie je možné šíriť kresťanstvo)
šírenie kreťanstva v cudzom jazyku nemá význam
písmoa náboženstvo prináša človeku radosť, dobrotu a rajský život
ubránia človeka pred rajom a peklom
symboly: temno hriechu (niečo zléé)
hniloba (zbaviť sa hriechu, skazenosti)
horiaci oheň (peklo)
rajský život (spasenie)
od Boha zoslané (K. a M.-prirovnanie)
kompozícia: 110 veršov, kt nie sú členené na strofy
pravidelný rým
b) Pôvodná literatura
-Kliment-(bulharský),bol žiakom Konštantina a Metoda,
-Pochvala Cyrilovi filozofovi,Pochvalné slovo na K.a M,
Moravsko panónske legendy-najvýznamnejšie dielo pôvodnej literatúry,prinášajú veľa životopisných údajov(faktov) nie v zidealizovanej podobe,(stavajú na konkrétnych faktoch),skladajú sa dvoch častí:
1/Život sv.Konštantína
2/Život sv.Metoda
útvar: obe legendy
legenda: stredoveký prozaický alebo básnický útvar zobrazujúci život svätých
1. Život sv.Konštantína
kompozícia: 18 kapitol, kt sa začínajú konštatovaním, že všetky národy dostanú svätých mužov, kt ich privedú k spaseniu
opísal: narodenie, detstvo, štúdium
sen, v kt sa mu sníva, že si spomedzi krásnych neviest vyberie tú pravú- Sofiu
(múdrosť)
pozvanie do VM, príchod, boj s trojjazyčníkmi
obhajobu staroslovienčiny v Ríme
jeho odchod do kláštora, kde prijíma meno Cyril a tam aj zomiera
je napísaný v próze rétorickým štýlom
využil citáty, dialógy
2.Život sv.Metoda
kompozícia: 17 kapitol
bohatšie na živ. Fakty, jednudochší štýl
stručne sa venuje detstvu, ale podrobne sa zaoberá VM a pôsobením, schválením slovanskej liturgie, jeho vysvetlením za arcibiskupa
na konci 10.st sa rozpadáva VM ríša a Slovanské územie je súčasťou Uhorského štátu
v zadunajsku sa usádzajú kočovné maďarské kmene, kt preberajú kultúrne hodnoty a dokonca aj slovnú zásobu
v Uhorskom štáte sa lit. A vzdelanie orientuje na latinčinu
vzdelanie: kláštori, cirkevné školy, univerzity (Academia Istropolitana 1465-1491)
v univerzitách sa prepisovali rukopisy a vytvárali kódexy
študentská hymnická pieseň gaudeamus igitur
v uhorsku latinčina
v 15st niektoré vrstvy začínajú používať češtinu (náboženský a lit. Jazyk)
poézia:latinské cirkevné piesne
český pôvod- Hospodine, zmiluj se
próza: 1.latinské legendy- Legendy o sv.Svoradovi a Benediktovi
hovorí o 2 mníchoch, Svorad sa usídli v benediktínskom
kláštore na Zobori a neskôr odchádza na skalpu do Trenčína
napísal maurus
Hovorí o Benediktovi- Svoradov žiak, kt prepadli a zabili
Zbojníci
Su pochovaní v Nitrianskej bazilike,
Dráma sa vyvinula z náb. A kresťan. Obradov- vianočné, velkonočné
Šlachtická literatúra (písaná po latinsky) sa orientovala na kroniky, opisovali historické udalosti s fantastickými bájamia povesťami
Komentáre